“Zingen op de fiets. Of huilen op de fiets, dat zie ik mensen wel eens doen. Of vroeger deed ik gewoon wel eens spontaan een huppeltje op straat, maar dat doe ik niet meer.”
Ze grinnikt aan het einde van haar zin, alsof het niet echt belangrijk is wat ze net heeft gezegd. Maar in die groene ogen lees je het wrede sprookje waarin de prinses geen stap kan verzetten zonder dat het verandert in een publiek bezit. En dat terwijl ze gewoon lekker wilde leven, ze wilde een hele dikke middelvinger maken naar haar jeugd, naar haar familie en naar haar tijdgenoten en zich storten in alles wat maar onverschrokken en roekeloos rook . En er mooi gekleurd en zuiver uit zag. Het echte leven.
Ze staat op de rode loper, ze kijkt onderzoekend naar de journalist, haar ogen bewegen snel van de vrager en weer weg, ze wil niet liegen, want ze is nu eenmaal mooi door haar eerlijke kwetsbaarheid, maar ze weet ook dat prinsessen makkelijk vallen en struikelen over de kabels van de camera. Hij vraagt de ster wat ze zou doen als ze niet bekend was. Nee, ze is nooit meer anoniem, maar ach ze wil ook niet zeuren, voegt ze er snel aan toe. In haar premièrejurk in dat veel te felle licht, klinkt bijna alles onecht, en zeker als haar woorden gestolen worden door de vluchtige wereld van de media.
Haar jurk is wit, engelachtig, ze heeft niets van een diva, maar je blijft naar haar kijken. Ze heeft dat natuurlijke charisma dat alleen echte sterren hebben. Je blijft maar kijken naar dat gezicht en probeert te ontdekken wat haar zo bijzonder maakt en steeds als je het denkt te grijpen, ontglipt het je. Maar als je goed kijkt en luistert naar wat ze zegt, wordt het je langzaam duidelijk. Het is niet alleen haar gave gezichtje, haar energie en hartstocht, waarmee ze leeft, het is ook vooral haar pijn, die opgeslagen is in alles wat ze doet en zegt. “de hel dat zijn de anderen”, zei Sartre. En zij weet als geen ander wie dat zijn. Maar nu loopt ze op dat rode tapijt en het enige wat ze hoeft te doen is niet meer te vallen. En niet meer huilen op de fiets.